lauantai 9. elokuuta 2014

Ensimmäiset päivät

Moikka! Täällä ollaan

En oo pystyny päivittään tänne mitään, koska mulla ei oo ollu nettiä.  Koneessa ei oo vieläkään ja oon yrittäny kysyä miten sen sais niin ei tää mun perhe oikein tiiä...

No kuitenki.  Matka meni hyvin. Jännitin vaihtoa tosi paljon, mutta oikea portti löytyikin aika helposti. Kun olin perillä Johannesburgissa, mua vastassa oli kolme yfulaista ja mun host-perheen vanhemmat ja pikkuveli. Lähdettiin sitte ajamaan kohti Witbankiä. Matka ei kestäny kovin kauaa (täällä ajetaan vähän lujempaa ku Suomessa :D )

Täällä kaikki on mulle tosi kilttejä
ja yrittää puhua hitaasti että ymmärtäisin. Ymmärtäminen on silti aika vaikeaa välillä ja joudun kysymään monesti. Välillä varsinki ku nää vaihtaa kielen afrikaanssiin, ja yhtäkkiä alkaa puhua mulle enkkua, niin ei yhtään tiiä mistä ne on puhunu ja yrittän vaan pysyä mukana niiden keskustelussa :D

Perjantaiaamuna mentiin host-äidin kans ostaan mulle koulupuku ja kengät. Käytiin siis siellä koululla ja olihan se ihan älyttömän iso! Joku opettaja sitte esitteli mut parille mun uudelle luokkalaiselle ja ne sitte pyysi mua käymään muitten niiden kavereiden luona.  Kaikki tuijotti silmät suurina, tuli kättelemään ja esittäytymään. Olihan se outoa :D

Eilen, lauantaina käytiin ostamassa mulle joitaki vaatteita ja koulutarvikkeita. Illalla vietettiin braita, en tiiä miten se kirjoitetaan, mutta kuitenki. Se on Etelä-Afrikkalainen tapa. Grillataan paljon lihaa ja syödään, sukulaisten kanssa. Niin ja eilen oli naistenpäivä! :D

Kello on nyt siis 7 aamulla, enkä tiiä miks heräsin näin aikasin. Täällä rytmi on kuitenkin tosi paljon aikaisempi ku mitä mulla oli Suomessa.  Tänään siis mennään aamulla kirkkoon ja en oikein tiiä mitä muita suunnitelmia meillä on.

Huomenna  aloitan koulun ja mua jännittää ja pelottaa ihan hirveesti. Pitää vielä kysellä että mitä sääntöjä siellä on ja miten opettajia puhutellaan :D

Välillä tulee kova ikävä kotiin, mutta välillä se helpottaa. Päivät on pitkiä ja pimeä tulee aikaisin. Aika tuntuu kuluvan tosi hitaasti. Yritän saada sen netin koneelle mahdollisimman pian:)

Terkkuja!

-Anna

Ps. Täällä on oikeesti tosi kylmä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti