maanantai 10. marraskuuta 2014

Three months

Moikka!

Muutama päivä sitten eli 7.11 tuli mun saapumisesta kuluneeksi tasan kolme kuukautta.
Kolme kuukautta kuulostaa pitkältä ajalta. Aika on kulunut suhteellisen nopeasti ja rehellisesti sanottuna en olisi ensimmäisinä viikkoina uskonut, että oon täällä vielä kolmen kuukauden päästä. En missään vaiheessa oo ollu lähtemässä takaisin Suomeen, mutta kaikki tuntui alussa niin kaukaiselta.

Oon tottunut joihinkin asioihin, joihinkin en. Joistakin tavoista on tullut rutiineja ja on joitakin tapoja, mitkä haluaisin säilyttää myös Suomessa. Uskonnon "paljouteen" en oo tottunut, mutta siitä myöhemmin lisää. Jos on kysymyksiä uskontoon liittyen, tai no mihin vaan, niin niitä voi heittää tuonne kommentteihin :)

DSC_0013

Oon tottunut jo vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, enkä yritä enää mennä kuskin paikalle istumaan. Tien ylittäminen tuntuu vieläkin vaikelta, ja pitää miettiä tarkkaan kumpaan suuntaan katson.. Välillä pitää miettiä, että eikö liikenne olekaan Suomessa samansuuntainen kuin täällä..
Koulupukuihin myös tottuu, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on kuuma ja kävelen ympäriinsä naama punaisena.

Tuntuu, että mun enkkukin sujuu jo paremmin. Ainakin ymmärrän paljon paremmin ja mun host-äitikin sanoi, että mun enkku on kehittynyt. Oon joskus kuullut, että vaihto-oppilaat puhuvat sujuvaa kieltä kolmen kuukauden jälkeen, mutta mun kohdalla se ei oo ihan toteutunut. Luulen, että kielenoppimista vaikeuttaa se, että suurin osa ihmisistä mun ympärillä puhuu afrikaanssia, jolloin en voi ottaa osaa keskusteluihin. Mulla on kuitenkin vielä seitsemän kuukautta aikaa oppia, joten en oo vielä huolissani :D

DSC_0037
Aamuisin on ihana herätä, kun jo viiden jälkeen on valoisaa ja lämmintä. Iltapäivisin tulee ukkoskuuroja ja kunnon sateita... Välillä lähtee sähköt. :D

Mulla on tulossa kesälomalla ihan erilaisia kokemuksia, mitä täällä tähän mennessä. Tähän asti elämä täällä on ollut lähinnä koulunkäyntiä, braita ja kirkossa käymistä. Vielä en oo päässyt matkustelemaan, mutta kesälomalla sitten senkin edestä. Aluksi lähden muiden YFU-vaihtareiden kanssa Cape Tourille, joka on 12 päivän mittainen reissu. Mennään siis bussilla Kap kaupunkiin ja matkalla sinne ja paikan päällä on erilaisia aktiviteettejä ja ohjelmaa. Sen reissun jälkeen lähdetään sukulaisten luokse Durbaniin mun Host-sisarusten kanssa. Parin viikon päästä Host-vanhemmat,-isovanhemmat ja muut sukulaiset tulevat myös ja vietetään joulu siellä.

Ohjelmaa on siis tiedossa, ja kesäloman loppuessa oon ollut täällä jo viisi kuukautta... Yritän nyt postailla vähän tiheämmin, ja ajattelin kirjoitella muutamista aiheista tässä lähiaikoina :)

Ei mulla muuta

- Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti