maanantai 2. maaliskuuta 2015

Etelä-Afrikan turvallisuus

Moi!

Mun on ollut tarkoitus tehdä tästä aiheesta postaus jo pitkän aikaa, eli Etelä-Afrikan turvallisuudesta. Tästä aiheesta on aika vaikeaa kirjoittaa, joten tästä postauksesta tuli aika sekava. Jos jokin jäi mietityttämään niin kommentteja saa jättää, vastailen niihin mielelläni!

Mua mietitytti aika paljon ennen kuin saavuin, että kuinka turvallinen maa Etelä-Afrikka on. Ennen kuin pääsin mukaan vaihto-ohjelmaan, en tiennyt Etelä-Afrikasta oikeastaan mitään. Mun vanhemmat ei aluksi pitänyt tätä kovin hyvänä vaihtoehtona ja taisivat olla aika huolissaan (isovanhemmista puhumattakaan) vaikkei sitä hirveästi ääneen sanoneetkaan. Ensiksi voin sanoa, että keskustelupalstat eivät helpota oloa ollenkaan, ja itsekkin tei sen virheen ja eksyin lukemaan, kuinka turvaton maa tämä on...  :D Ei ne asiat ihan niinkään kuitenkaan ole :)

Eli itse asun Witbankissa, joka sijaitsee provinssissa nimeltä Mpumalanga. Asun siis todella kaukana Kapkaupungista, sen sijaan Pretoria ja Johannesburg on parin tunnin ajomatkan päässä. Asun itse aika pienessä kaupungissa, eli on aika vaikeaa puhua koko maasta, varsinkaan esimerkiksi Kapkaupungista ja kerron tietenkin vain omasta kokemuksesta.


Kun saavuin tänne, olihan se näky ihan erilainen kuin Suomessa. Talot on aitojen tai  isompien tai vähän pienempien muurien sisällä. Useimmiten aita on ylhäältä semmonen terävä (muistuttaa vähän jotain nuolia) jotta sen päältä ei pystyisi kiipeämään. Pihoissa on aina jonkinlainen portti, usen sähköinen. Monissa pihoissa on lisäksi aidan yläpuolella piikkilanka tai sähkölanka, joskus molemmat. Pihoissa on koiria ja taloissa hälytysjärjestelmä. Tuo ehkä kertoo siitä, että ainakin täällä ollaan varauduttu rikollisuuteen. Ei tämä enää tunnu mitenkään kovin oudolta, kaikkeen tottuu, mutta välillä mietin, kuinka turvallinen maa Suomi oikeasti onkaan.

Vaikka täällä onkin ilmeisen paljon rikollisuutta, mulla ei kuitenkaan ole kertaakaan ollut semmoista tilannetta että musta ois tuntunut jotenkin turvattomalta. Ei mun tarvitse pitää laukusta mitenkään erityisen tiukasti kiinni, tai piilotella mun puhelinta tai rahoja. Tottakai pidän huolta siitä, ettei kenenkään käsi eksy mun laukkuun tai etten tarkotuksella esittele mun rahoja, mutta ei mun mitenkään piilotella tarvitse.

Tämä alue, missä asun, ei todellakaan ole mikään turistipaikka, ja tottahan se on että usein turistipaikoissa altistuu helpommin rikollisuudelle, turistithan on aika helppoja kohteita, ja heillä on luultavasti myös varaa.

Kuitenkin turvallisuus rajoittaa mun elämää täällä jonkin verran, tai no aika paljonkin, mutta kuten jo aiemmin sanoin, kaikkeen tottuu. Suomessa voin liikkua kävellen, pyörällä, mopolla tai bussilla, jos asuisin pääkaupuniseudulla niin siellähän olisi lisäksi ratikat ja metro. Täällä en voi lähteä yksin minnekkään, aina tarvitsen kyydin. Julkista liikennettä ei oo mun kaupungissa muita, kuin minibussit, joita kutsutaan takseiksi. Niillä ei valkoiset kulje ollenkaan. Täällä ei myöskään ole mitään hyviä kävelyteitä, niinkuin Suomessa, eikä kävely yksin ilmeisesti olisi edes turvallista.

Kun olin lähdössä tänne kuusi kuukautta sitten, pakkasin mukaan semmoisia taskuja / pusseja, johin voi laittaa rahat ja piilottaa sitten vaatteiden alle. En oo käyttänyt niitä kertaakaan, eikä kyllä ole ollut tarvettakaan :D

Mun host-äiti on sanonut ettei jätä lapsia koskaan yskin yöksi kotiin, vaikka ovatkin jo 15- ja 16-vuotiaita. Joskus pyydän, että saanko jäädä illalla kotiin kun muut menevät käymään jossakin, yleensä saan, mutta joskus host-vanhemmat sanovat etteivät halua jättää mua yksin ilalla kotiin. Se on vähän outoa, jos vertaa Suomeen, mutta kai heillä on kuitenkin ihan hyvä syy.

Mun koulussa voin jättää aika huoletta mun repun pihalle aamunavauksien ajaksi ja niin tekevät kaikki muutkin. Sen oon huomannut, että meidän koulusta ainakin löytyy vielä rehellistä porukkaa, sillä kolme kertaa oon unohtanut mun puhelimen jonnekkin :D Kerran sain sen sitten rehtorin kansliasta, sillä joku oli  vienyt sen sinne, kerran hain samasta luokasta, jonne olin jättänyt sen, ja kerran yksi mun luokkalainen tuli kysymään onko se mun puhelin :D

Jos Etelä-Afrikkaa miettii vaihtomaana, ei kannata missään nimessä olla huolissaan turvallisuudesta. Jos pitää säännöistä kiinni ja pitää järjen päässä, niin kyllä täällä on ihan turvallista. YFU ainakin valitessaan perhettä tarkistaa, että siellä on kaikki kohdallaan. Voi olla, että esimerkiksi Kapkaupungissa joillakin alueilla turvallisuus on ihan toista. YFU:n vaihto-oppilaista suurin osa kuitenkin sijoitetaan tänne pohjoisempaan, eli Pretorian ja Johannesburgin alueelle.

Kaikenkaikkiaan oon tykännyt tästä maasta todella paljon, eikä mua ole kertaakaan kaduttanut maavalinta sen takia, että täällä olisi turvatonta!

-Anna

2 kommenttia:

  1. Oi mää muistan just ku sua hermostutti kauheesti, että onko siellä turvallista olla :D Mut onneks on:)

    VastaaPoista